Zastrzeżenia do protokołu kontroli

31 października 2023
RODO - czy nie narażasz się na karę finansową?

Po zakończeniu każdej kontroli – czy to sanepidu (Państwowej Powiatowej Inspekcji Sanitarnej), czy też Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych – sporządzony zostaje protokół kontroli. Najważniejszym jego elementem jest opis stanu faktycznego, niemniej jednak protokół powinien ponadto zawierać m. in. ujawnione nieprawidłowości, wskazanie zakresu kontroli i czasu jej trwania, wskazanie podmiotu kontrolowanego oraz imienia i nazwiska kontrolującego.
 

 

Jak podważyć ustalenia protokołu kontroli?
 

Przedsiębiorca, który nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w protokole kontroli, może złożyć zastrzeżenia we wskazanym w protokole terminie – zazwyczaj siedmiu dni. Warto uważnie zapoznać się z każdym elementem protokołu i wskazać w zastrzeżeniach wszelkie niekorzystne dla przedsiębiorcy detale. Co do zasady, zastrzeżenia zmierzają do podważenia zawartych w protokole ustaleń faktycznych a nie do ich oceny prawnej. Przykładowo, art. 28 ust. 10 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wskazuje wprost, iż w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń, organ – jeżeli to konieczne – przeprowadza dodatkowe czynności kontrolne w celu uzupełnienia stanu faktycznego. Niemniej jednak, w praktyce, przedsiębiorcy ostrożnościowo często decydują się zgłosić w zastrzeżeniach również argumenty dotyczące oceny prawnej w zakresie ujawnionych naruszeń.

 

Zastrzeżenia warto uzasadnić. Celem zastrzeżeń jest bowiem to, aby organ uznał zgłoszone uwagi za słuszne i racjonalne oraz wprowadził korzystne dla przedsiębiorcy zmiany do protokołu.
 

 

Czy warto zgłaszać zastrzeżenia do protokołu kontroli?
 

Warto – wynika to z faktu, iż protokół będzie stanowił dowód w toku dalszego postępowania. Stan faktyczny w nim opisany może być później trudny do odtworzenia czy podważenia. Zasadniczo, sądy mogą skłaniać się ku przyjęciu, iż przedsiębiorca potwierdził okoliczności, ujawnione w protokole, skoro nie zgłosił do niego swoich zastrzeżeń. Dodatkowo, przestawiając zasadne argumenty w zastrzeżeniach, zmierzamy do uzyskania korzystnej dla przedsiębiorcy zmiany protokołu, co przełożyć się może na brak podstaw do wydania zaleceń pokontrolnych czy brak podstaw do wszczęcia postępowania administracyjnego.
 

Niemniej jednak, jeśli upłynął termin na zgłoszenie zastrzeżeń, sytuacja nadal jest możliwa do uratowania w toku dalszego postępowania administracyjnego. Zgodnie bowiem z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2020 r., sygn. II OSK 2681/19: „Żaden przepis k.p.a. nie przewiduje, iż dane zawarte w protokole kontroli wiążą organ administracji o ile podmiot kontrolowany nie wniósł zastrzeżeń. Takiego rozwiązania nie przewidują również przepisy ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Protokół kontroli jest dowodem, który polega ocenie organów administracji tak jak każdy inny dowód. Może być on podstawą ustaleń faktycznych zarówno wówczas, gdy nie zostały zgłoszone zastrzeżenia jak i wówczas gdy zastrzeżenia zostały zgłoszone. (…) strona postępowania rzeczywiście nie wykazała się aktywnością i nie podejmowała wystarczających czynności (…). Nie zwalniało to jednak organu administracji od uzupełnienia materiału dowodowego z urzędu, w sytuacji gdy w odwołaniu zawarta była wiarygodna informacja podważająca ustalenia poczynione w protokole kontroli. (…) Jest to bowiem informacja, która z łatwością może być zweryfikowana poprzez dokonanie oględzin, co też organ administracji rozpoznając ponownie sprawę zobowiązany będzie uczynić.”
 

 

A może po prostu odmówić podpisania protokołu?

 

Odmowa podpisania protokołu kontroli nie będzie miała żadnego realnego znaczenia dla jego ważności. Zgodnie bowiem z art. 68 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego, urzędnik omówi w protokole odmowę podpisu. Nie umniejszy to jednak wartości dowodowej protokołu kontroli.

 

W przypadku niekorzystnych dla Państwa ustaleń kontroli sanepidu lub Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, zapraszam do kontaktu z naszą Kancelarią. Zakres usług Kancelarii obejmuje m. in. sporządzenie zastrzeżeń do protokołu kontroli oraz reprezentację przedsiębiorców w postępowaniach administracyjnych oraz sądowoadministracyjnych.

 

autor: r.pr. Malwina Czerska

Pozostałe artykuły

02 lipca 2024
Zasady wypłacania odszkodowań z ubezpieczenia OC są inne, niż zasady wypłaty świadczeń z ubezpieczenia NNW czy odszkodowania z tytułu wypadku
10 kwietnia 2024
Posiedzenia sądowe bywają stresujące nawet dla niejednego prawnika. Świadkowie, wezwani na rozprawę, niejednokrotnie są w sądzie po raz pierwszy, stąd
19 marca 2024
Świadczenie wyrównawcze agenta Po rozwiązaniu umowy agencyjnej, agent może żądać wypłaty świadczenia wyrównawczego, czyli świadczenia pieniężnego o maksymalnej wysokości wynagrodzenia
30 stycznia 2024
„Pakowany w atmosferze ochronnej” - co to znaczy? Chleb tostowy, mięso, ryby, dania gotowe czy chipsy – to przykłady produktów,

Kontakt

 

 

Szanowni Państwo, jeżeli opisywany wyżej temat dotyczy Państwa problemu, zapraszamy do kontaktu - chętnie doradzimy jak postąpić w Państwa indywidualnym przypadku.

 

 

 

 

 

Jeśli wśród udostępnionych przez nas artykułów nie odnaleźli Państwo odpowiedzi na swoje wątpliwości, zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z Kancelarią. Chętnie przyjrzymy się Państwa problemom i zaproponujemy rozwiązanie.

 

 

Kancelaria Radcowska


r.pr. Oliwia Józwicka

r.pr. Malwina Czerska


ul. Wilanowska 1, 05-520 Konstancin-Jeziorna

 

 

Logo Krajowej Izby Radców prawnych Kancelaria Radcy Prawnego Fidelitas Malwina Czerska Warszawa

Polityka prywatności